Festékvastagság mérése ADAS rendszerrel ellátott autók lökhárítóin

A DeFelsko PosiTector 200 rétegvastagságmérő készülék ideális megoldás, ha roncsolásmentesen szeretnénk mérni a festékréteg vastagságát autók műanyag alkatrészein (lökhárítók, dekorációs elemek), akár rendelkeznek fejlett vezetéstámogató rendszerekkel (ADAS), akár nem.

Az autógyártók és szervizek már több, mint 25 éve használják a DeFelsko PosiTector 200 készüléket a külső és belső műanyag alkatrészekre felhordott festékréteg vastagságának mérésére. Miközben a készülék biztosítékot nyújtott arra, hogy az alkatrészek megfelelnek a specifikációknak, a biztonság nem játszott kiemelt szerepet – mostanáig. A fejlett vezetéstámogató rendszerek (ADAS) gyors fejlődésével az autók lökhárítóin és műanyag elemein történő rétegvastagságmérés elengedhetetlenné vált. A gyártói előírástól eltérő rétegvastagság negatív hatással lehet az ADAS szenzorokra, melyek működésében akár hiba is felléphet, ezzel veszélyeztetve az autó biztonságát.Ebben a cikkben szeretnénk kiemelni a pontos, előírásoknak megfelelő festékvastagság mérések fontosságát, hiszen – ahogy sok más területen is – a biztonság itt is elsődleges.
 
 

A mérések háttere

 
Az autógyártók folyamatosan igyekeznek integrálni az újabb és újabb fejlett technológiákat, ezzel növelve a járművek és utasaik biztonságát. Az ADAS már számos új jármű esetén alapvető szabvány. Az ilyen és ehhez hasonló rendszerek a következőket tartalmazhatják:


 
  • Holttérfigyelő
  • Sávelhagyás figyelmeztetés
  • Gyalogosérzékelés
  • Integrált fékrásegítés
  • Adaptív tempomat
  • Ütközéselkerülő fékezőrendszer
2022-re az ütközések elkerülését segítő fékezőrendszerek minden új jármű alapfelszereltségének részét képezik majd. Ez egy önkéntes megállapodás eredménye, melyet a 20 legnagyobb autógyártó, az amerikai NHTSA és az IIHS kötött egymással. Emellett az európai és indiai piacokon is születtek hasonló jellegű megállapodások.
 
 
Az ADAS rendszerei gyakran használnak lökhárítóba épített érzékelőket, melyek a tárgyak mozgását és közelségét érzékelik. Megfelelő működésük nem vár akadályokba ütközhet akkor, ha jelerősségüket a különböző javítási munkák, vagy a túl vastagon felvitt festékréteg befolyásolják. Ennek okán az autóipari gyártók, köztük a GM korlátozta az ADAS-al felszerelt autók lökhárítójára javítás során felvihető festékréteg vastagságát. A festékréteg vastagsága nem haladhatja meg az OEM gyártók ajánlását, például: a GM meghatározása szerint az ADAS-al szerelt autók lökhárítóján lévő festékréteg vastagsága nem haladhatja meg a 330 mikron (13 mils) vastagságot. A túlzottan vastag festés negatívan befolyásolhatja a szenzor működését.
 

A gyártók és szervizek számára most még fontosabb, mint valaha, hogy pontosan mérjék és szabályozzák a festékréteg vastagságát a javítási munkák során.

A DeFelsko megoldásai

 
PosiTector 200 B ultrahangos rétegvastagságmérő készülék ideális eszköz az autókon található műanyag lökhárítók, díszítőelemek, külső és belső alkatrészek festékréteg-vastagságának mérésére. A készülék azonnal használatra kész, a legtöbb alkalmazás esetén nincs szükség külön kalibrációra.

A készülékből két modell érhető el:
 
  1. PosiTector 200 B1 (Standard modell) a gazdaságos és a legáltalánosabb megoldást jelenti a teljes rétegvastagság mérésére.
  2. PosiTector 200 B3 (Advanced modell) képes a teljes rétegvastagság mérésére és akár három különálló réteg mérésére is a többrétegű rendszerekben.
 
Hogyan működik: A PosiTector 200 B szonda nagy frekvenciájú hangimpulzust bocsát ki, mely egy csatológél segítségével bejut bevonatba és bármilyen eltérő sűrűségű felületről visszapattan. A rétegvastagság mérése az ultrahangjelnek a szonda hegyétől a bevonat/alapanyag határfelületéig és vissza terjedéséhez szükséges idő mérésével történik.  Az utazási időt elosztjuk kettővel, és megszorozzuk a hang sebességével a bevonatban, hogy megkapjuk a bevonat vastagságát.
 
 
Az autóipari bevonatok karakterisztikájukat tekintve többrétegű rendszerek, melyek tapadást segítő anyagból, alapozóból, alaplakkból és a felső fényezésből állnak. Ez a cikk a teljes, kombinált vastagság mérésére fókuszál. A többrétegű rendszerek rétegenkénti mérésével kapcsolatban lépjen kapcsolatba a gyártóval, vagy cégünkkel, mint a DeFelsko termékek hazai forgalmazójával.

Hogyan mérjünk?



PosiTector 200 B készülék a dobozból kicsomagolva máris készen áll a mérésre. A lökhárítókra felvitt összes réteg vastagságának mérésére javasolt a „Max Thick Mode” aktiválása a Setup menüben. Ha a módot aktiváltuk, kövessük az alábbi, egyszerű lépéseket.

 
  1. Vigyen fel egy csepp ultrahang gélt (csatolóanyagot) a lökhárítóra/mintára.
  2. Helyezze a szondát a géllel bekent felületre és nyomja le a mérés elvégzéséhez.
  3. Mikor két csipogást hall és az eredmény megjelenik a kijelzőn, emelje fel a szondát. Ha ugyanazon a helyen szeretnénk egy második mérést is végezni, a szondát tartsuk a felszínre nyomva.

A kiírt eredmény a rétegrend teljes vastagságára vonatkozik. A lenti ábrán látható képek a PosiTector 200 B Standard és Advanced készülékek kijelzőit ábrázolják, a Max Thick Mode aktiválása után.
 
 
A jobb oldali képen látható, hogy az első réteg (Layer 1) 2,0 mils vastag. A 2. réteg (Layer 2) pedig 1,4 mils vastag. A teljes vastagság tehát 3,4 mils. A grafikon két csúcspontot (peak) jelöl, mely a két elkülöníthető anyagot jelképezi. Habár a bevonatrendszer valójában 4 rétegből áll, a készülék az első 3 réteg vastagságát kombinálja az 1,4 mils értékbe. A felső fényezési réteg külön kerül mérésre, melynek értéke 2,0 mils. A teljes rétegvastagság 3,4 mils.

Megjegyzés: A PosiTector 200 B metrikus rendszerben, mikron mértékegységben is képes kijelezni a mérési eredményeket.
A mérés végeztével törölje tisztára a szondát és a felületet egy zsebkendővel vagy textillel. Ennyire egyszerű.
 

Összegzés

Ahogy az autógyártók egyre több és több ellenőrzőrendszert adnak hozzá a járműveikhez, az alkatrészekre kerülő festék rétegvastagságának pontos mérése egyre fontosabbá, nélkülözhetetlenné válik. A gyártók ezzel biztosíthatják, hogy a beépített érzékelők megfelelően működnek majd éles helyzetben is. A PosiTector 200 B egyszerű, strapabíró és pontos megoldást jelent az ADAS-al ellátott műanyag lökhárítókra felvitt festékréteg vastagságának roncsolásmentes mérésére.
 
 
További információkért, bármilyen kérdés, kérés esetén, keresse cégünket elérhetőségeink valamelyikén!

 
 

17. Nemzetközi Mocon Konferencia

Idén immár 17. alkalommal kerül megrendezésre a csomagolásvizsgálat témakörével foglalkozó Nemzetközi Mocon Konferencia, ezúttal a németországi Höhr-Grenzhausenben.

bővebben

Kérdezz-felelek Matt Kreiner termékmenedzserrel a Hitachi új, FT230 XRF készülékéről

Matt Kreiner a Hitachi bevonatelemző készülékeinek gyártásáért felelős termékmenedzser. Munkája során A Hitachi világszerte jelenlévő, különböző iparágakban tevékenykedő, bevonatokkal dolgozó felhasználói hálózatára fókuszál és igyekszik új megoldásokat találni azokra a kihívásokra, melyekkel a partnerek a napi munka során szembesülnek. A cégnél töltött 19 éve során jelentős tapasztalatot szerzett az XRF technológiával kapcsolatban és számos különböző szerepben próbálhatta ki magát.

bővebben

Új keménységmérővel bővült cégünk tesztkapacitása

Cégünk egyik fontos projektje a testORG, melynek keretében nem csupán a hazai laboratóriumok tesztkapacitását igyekszünk összefogni és egyszerűen elérhetővé tenni partnereink számára, de egyben saját laboratóriumunk eszközparkját és mérőkapacitását is folyamatosan növeljük. A már meglévő eszközök mellé nemrég sikerült beszereznünk egy új Innovatest Falcon 600 keménységmérőt, mely várhatóan fontos részét képezi majd a repertoárunknak. Az alábbiakban a készülékről találhatnak néhány alapvető információt.

bővebben

A tisztaságvizsgálat főbb típusai

A felület tisztasága szinten minden felületkezelő gyártási eljárás, bevonatfelvitel előtt kritikusan fontos. A szennyeződések forrása szerteágazó. Olajmaradék egy gyártó gépből, lerakódások, salakok a gyártási eljárásból, hűtő- és korróziógátló folyadékok, korróziós lerakódások, vagy akár emberi érintésből származó szennyeződés olyan sokszor láthatatlan problémát okoz, ami nehezíti a felületkezelők munkáját. Az ilyen szennyezők ronthatják a bevonat tapadását, a felület egyenletességét, némely esetben korrózióhoz, vagy mechanikai meghibásodásokhoz vezethetnek. Az alapanyagtól, a termék méretétől, az alkalmazás típusától függően számost tisztítási eljárást találunk, de hogy történik ezeknek a minőség ellenőrzése?

bővebben

Sópermet szeminárium igényfelmérés

A korábbi években cégünk rendszeresen szervezett különböző elméleti és gyakorlati szemináriumokat különböző méréstechnikai területekkel, vizsgálati kihívásokkal kapcsolatban, a fókusz pedig több alkalommal is a sópermet teszteken és a korrózióvizsgálaton volt. A tendenciát elsősorban a COVID-járvány okozta korlátozások és biztonsági intézkedések szakították meg, de szándékaink szerint ismét a személyes találkozás és a csoportos szemináriumok terepére lépnénk.

bővebben

Metallográfiai csomagok mintaelőkészítéshez

Cégünk gyakran találkozik olyan megkeresésekkel, melyek a metallográfiai mintaelőkészítési megoldásokra vonatkoznak. Mivel kínálatunkban készülékek és fogyóanyagok egyaránt megtalálhatók, mindig örömmel segítünk partnereinknek. Ez sokszor trükkös feladat, hiszen ahány anyagtípus, annyiféle ideális mintaelőkészítési megoldás, mi pedig mindig igyekszünk a leginkább személyre szabott, a végletekig optimalizált megoldást kínálni. Ennek szellemében állítottuk össze legújabb csomagajánlatainkat, melyekben metallográfiai készülékeket és teljes metallográfiai sorokat kínálunk kedvező áron! A készülékek természetesen csak a folyamat egyik részét képezik, anyag- és mintatípustól függően különböző fogyóanyagokra is szükség lehet, melyet egyedi ajánlat alapján szintén biztosítani tudunk. Ha felkeltettük érdeklődését, keressenek minket megadott elérhetőségeink valamelyikén és találjuk meg együtt a legideálisabb mintaelőkészítési megoldást!  

bővebben