Időjárástesztek - Hűen a valósághoz!

A labor ablakán át nem süt be a nap – mármint nem úgy, ahogy egy autó karosszériáját éri a napfényterhelés a forró nyári napokon. Sándor Zoltán, az Atestor Kft. szaktanácsadója ismertetéséből kiderül, hogy mi is erre a megoldás.....


A járműipari környezet-szimulációs és időjárás-állósági tesztek területén az elmúlt években új trendek jelentek meg. A megnövekedett környezeti terhelés miatt ugyanis a szabványokba magasabb besugárzási értékek kerültek, emiatt valamennyi tesztparamétert újra szabályozni, és folyamatosan regisztrálni kell. Ennek eredménye az eddigi megoldásoknál jobb korreláció a valódi környezettel.

A járműgyártók rendszeresen felkérik az ATLAS AWSG laboratóriumait ilyen vizsgálatok elvégzésére. Az új trendeknek megfelelően ezeket a teszteket már új generációs berendezésekben, megemelt paraméterekkel végzik. A laboratóriumi tesztek mellett az AWSG-nél lehetőség van hosszú tesztidejű, szabadtéri vizsgálatok lefolytatásásra is. Vagyis, a természetes és mű napfény hatásának párhuzamosan vetik alá a mintadarabot, majd a kétféle módszer eredményeit összevetik, így még pontosabb eredmény garantálható.

Atlas ci4000 tesztkamra

Az új szabványnak megfelelő tesztek elvégzésénél csak olyan xenonlámpás készülékek jöhetnek számításba, melyek teljesíteni tudják a “high irradiace”, CHT/BST szimultán vezérlést, ill. akár 120-180 W/m2 fényteljesítmény leadására is képesek (ISO 11341). A járműipari tesztek többsége ráadásul magas hőmérsékletű vizsgálat, BST mintahőmérsékletre például 100-115 °C értéket írnak elő. Ezt sem tudják teljesíteni a régi készülékek (a leégés veszélye nélkül).

Maga a vizsgálat lefolyása látszólag nem különbözik a korábbiaktól, a lényeges változás a korszerűbb tesztberendezések képességében fedezhető fel. Az előző generációs berendezések tartozékai, szűrői már nem alkalmasak a megemelt igényekre, az újonnan érvénybe lépett vizsgálati szabványok teljesítésére.

XenoTest berendezés belső nézete

Keményebb teszt, tartósabb termék

A megemelt paraméterek mellett végzett időjárás-állósági és színtartóssági tesztek komoly terhelési próbát jelentenek. A kétszeres vagy háromszoros napfényterhelést kibíró festékek, lakkok, illetve a 115°C hőmérsékletet elviselő műanyag alkatrészek, kárpitok és üléshuzatok minősége minden bizonnyal jobb, még erős használat mellett is tartósabb lesz.

A magasabb igénybevételnek jobban megfelelő anyagok használata magasabb minőségi kategóriát jelent, és jobb minőségű, hosszabb élettartamú autók gyártását eredményezi. Ez pedig összességében megtakarításhoz és közös környezetünk kíméléséhez vezet.

 

Szerkesztette: Szappanos György, Atestor Kft. ügyvezető igazgatója és az Autopro.hu

Forrás: Autopro honlapja (www.autopro.hu)

 
 

Klímakamra trend, avagy miért fontos fejlődni?

A különböző környezetszimulációs eszközök élettartalma hosszú, ezáltal működésük során a megfelelő üzembiztosság mellett a mindenkori informatikai előírásoknak is meg kell felelni ezen eszközöknek, nem beszélve felhasználói elvárásokat. Mindezekre nyújt kiváló megoldást az Angelantoni készülékei, az intuitív vezérlőfelület az új készülékekbe már egy beépített 10,1”-os érintőképernyőn is elérhető.

bővebben

Akciós ajánlat univerzális keménységmérőre

Az INNOVATEST gyártó akciót hirdet! A Nemesis 9000-es család egyik tagja, a Nemesis 9001 készülék, mely 1-250 kg terheléstartománnyal rendelkezik, Vickers, Brinell, Rockwell keménységmérésre alkalmas, univerzális keménységmérő a készlet erejéig kedvezményes áron érhető el.  

bővebben

Fenix 200 analóg telepített Rockwell keménységmérő

Itt az új FENIX 200-as család!   A FENIX 200-as család manuális és félautomata Rockwell/Brinell keménységmérőket tartalmaz. Egyszerű kezelés, kedvező ár/érték arány jellemzi. Tekintse meg keménységmérőinket!  

bővebben

Klímakamrák múltja és jövője

Egy érdekes újságcikkre bukkantunk egy archívumban. Az alábbi képen szereplő eredeti hirdetés Olaszországban került feladásra még 1954-ben internet és a modern technika hiányában egy újságban jelent meg.  

bővebben

PV1210 sópermet szabvány

PV1210 sópermet szabvány, avagy amiről érdemes tudni Magyarországon igen népszerű szabványnak számít a PV1210 (VW/Audi)) amely egy kvázi klimatikus elemet tartalmazó sópermet tesztet ír elő. Maga a szabvány nagyon hasonló a VDA 621-415 és az ISO11997 szabványokhoz (az áthivatkozások miatt a DIN 50 017 szabvány is ide sorolható). Miről is szól a PV1210?

bővebben

Új Defelsko mikroszonda!

Az  EXTRA hosszú F90ES rétegvastagságmérő szonda a Positector 6000-es készülékekhez csatlakoztatható.

bővebben